Dr.
Tóth Béla önkormányzati képviselő jelölt, 2014.
„Oly
korban éltem én”, hogy '56-ban 8 éves voltam. Apám
gépésztechnikus, regős cserkész, szocdemes, néptánc pedagógus
volt. Anyám betanított munkás. Feleségem, dr. Tóth Mária
világhírű szabadalmakat kifejlesztő olajmérnök. Lányom, dr.
Tóth Judit az ózdi kórház sürgősségi osztályának vezetője,
a katasztrófa orvoslás rendszeres résztvevője, oktató a
nemzetközi utánképzéseiben. Unokám, Rózsa Helga a
kazincbarcikai Szalézi Szent Ferenc gimnázium tanulója. Vőm,
Rózsa Sándor, az Aggteleki Nemzeti Park természetvédelmi
osztályának vezetője. Ezért élnek Aggteleken. De lányom és
unokám állandóra bejelentett lakhelye Leányfalu maradt.
A
megdolgozott (bányamérnöki) doktori címem jelentése számomra:
önállóan is képes vagyok a feladatokat diagnosztizálni, hozzá
megoldást találni és kifejleszteni. Leállnom ott, amihez már nem
értek.
Ha
a referenciáimnak is utána akar nézni, akkor a 2008-ban indított,
400 bejegyzéses, 30 ezres látogatottságú „LEÁNYFALU - a Világ
közepe” című, http://mittelwelt.blogspot.hu
elérhetőségű blogomban a „Magamról, ennyit!” bejegyzésből
induljon.
Leányfalu
elmaradásainak ledolgozásához most már elengedhetetlen, hogy
innovatív önkormányzata legyen. A képviselő testület a
polgármester szervezésében úgy alakítja a település életterét,
gazdasági és jogszabályi környezetét, hogy lehetőség szerint a
lehető legtöbb polgára elvárásainak feleljen meg. Ezzel az
igénnyel ellenőrzi a hivatal és az intézmények működését.
Természetesen a választott képviselők a mai világban nem
lehetnek polihisztorok - még a magasan kvalifikáltak sem -, ezért
olyan szakértői segítő stábot kell maguk mellett, maguk körül
működtetniük, akik a szakfeladatok leghatékonyabb megoldására
képesek. Ennek a stábnak az elsődleges tere a bizottság, de a
törvényi korlátok miatt célszerű meghívott szakértőkkel
kibővíteni. Az alpolgármesternek egy jó feladat - a lejárt
határidejű határozatok felolvasásán túlmenően -,
szakismereteire és posztjának tekintélyére támaszkodva, a
bizottsági elnökök munkájának könnyítése érdekében a külső
szakértői háttér és infrastruktúrájának szervezése, a külső
kapcsolatokban a polgármesteri tevékenység előkészítése.
A
vázolt szervezeti séma demokratikus működtetéséhez interaktív
kapcsolatra van szükség a lakosság és az önkormányzati testület
között. A mai internetes világban ez egyre kényelmesebben
megvalósítható. A hivatali újságnak ezt a célt kell szolgálnia.
Szociológiai, informatikai ismereteim mentén manuálisan is tudom
segíteni ezt a munkát. A lakossággal nagyobb lélegzetű
egyeztetésekre lenne szükség a falu alulfinanszírozottságának
feloldási, a Sorg-villa hasznosítási, a falu fejlesztési
módjában. Többek között bölcsőde létesítésének
eldöntésében (tavaly 40 gyerek született).
Számos
gondot okoz, hogy elődeink a parcellázáskor nem mindig
gondoskodtak járható úttal csatlakozni a közterülethez, szabadon
hagyni a vízfolyásokat, biztosítani az útfelbontások garantált
helyreállítását. Táj- és ingatlanrendezői, talajmechanikai,
mélyépítéssel kapcsolatos ismereteim, földmérői, ingatlanjogi
gyakorlatom mentén tudom segíteni ezen problémák felmérését,
kiigazítását, a tevékenységek ellenőrzését. Ezek az ismeretek
szükségesek még az építési szabályzat esedékes
felülvizsgálatához, energetikai, gépészeti, elektromos
ismereteimmel kiegészítve a településfejlesztési munkák
felülvizsgálatához. Ha múlt volna rajtam, akkor például a
Faluház termálvízzel fűtött, a körülötte lévő járda
mindenütt csúszásmentes, stb. A szabályozási terv a strand
melletti 20 kVos légvezetéket kábelbe, a föld alá teszi, hogy a
strand könnyebben tudjon nyitni a Duna felé, egy esetleges csúszda
építésének se legyen útjában.
Az
egyén tévedési lehetőségeinek biztonságos elkerülése
érdekében szociális bizottság működtetése elengedhetetlen. Fel
kell kutatni azokat a rászorulókat is, akik méltatlannak érzik
segélyekért jelentkezni. Ugyanakkor folyamatosan figyelni kell
arra, hogy a segélyezés elérje a célját, bocsánat a példáért,
ne kocsmában landoljon. A közmunka adta lehetőségeket jobban ki
kell használni olyan vállalkozások felépítésére, melyek teljes
értékű munkaként foglalkoztatókká tudnak alakulni (pl. a
közterületek és az itt nem lakó 1600 ingatlan tulajdonosának
kiszolgálását végző kertészeti, erdészeti, takarítói
szolgáltatások). Meg kellene kísérelni hozzásegíteni
ingatlanjaik hasznosításához, feléléséhez azokat a
nagyobbacsaka vagyonnal rendelkező időseket, akik értékeik
állagmegóvását nem bírják biztosítani.
Számos
jogszabályunkat kellene felülvizsgálni, hogy valóban a
közakaratot fejezi-e ki, és alkalmas-e annak megvalósítására.
Fent jelzett és bányászati jogszabályalkotói, öt éves
képviselői múltam alapján az ehhez szükséges ismeretekkel
rendelkezem. A jegyzőnek ez a politikai jellegű munka nem
feladata.
A
fentiek tükrében talán érthető, hogy én nem támogatom, hogy az
önkormányzati képviselők a tiszteletdíjukat adományozásokra
ajánlják fel. Az én felfogásomban a képviselő erkölcsi
kötelessége megbízatásának olyan aktív művelése, amihez
képest díjazása valóban csak a tisztelet kifejezésére elegendő.
Ha ennek az elvárásnak eleget tesz, akkor a falu többet profitál
a jelenlétéből, mint amit fizet érte.